Ні для кого не є таємницею, що час, який ми проводимо з нашою «робочою сім'єю» часто переважає загальну кількість годин спілкування з друзями або родиною: щодень з восьмої до п'ятої ми поділяємо офісне життя з декількома сторонніми людьми (а, можливо, і декількома десятками). І від стосунків, що складаються на нашому робочому місці, залежить надзвичайно багато: від професійного зростання до здорового ментального стану.
Як і будь-який соціум, колектив виступає чудовим осередком, де можна практикувати навички спілкування, розвиватися в розумінні людей та отримувати реальну підтримку і натхнення. Та, в той же час, стосунки зі співробітниками можуть значно ускладнити нашу працю саме завдяки неправильно побудованій взаємодії.
Бажаючи закласти міцні стіни взаємовідносин, варто пам'ятати про загальні правила, що стануть у нагоді при спілкуванні та допоможуть налагодити зв'язки навіть з не найбільш дружелюбними, на ваш погляд, колегами.
«Кожен легко погодиться, що дуже багато зайняті не спілкуванням, а собою у спілкуванні»
Володимир Леві
1. Мистецтво активного слухання.
Якість, що надзвичайно цінується у будь-яких стосунках – це вміння слухати та чути співрозмовника. Здатність бути присутнім у розмові, співпереживати та виявляти увагу до слів іншого – надзвичайно дієві навички, що прокладають шлях до міцної взаємодії. Часто ми звикли «перетягувати ковдру розмови» на свою сторону: це природніше та простіше, адже нам хочеться швидше розповісти про власні справи та переживання. Але саме на основі вміння вислухати іншого можна побудувати довірливі стосунки. Слухайте, чим живуть ваші колеги, будьте уважними до їх життя та не нехтуйте нагодою підбадьорити чи висловити справжню зацікавленість.
2. Ініціативність у стосунках.
Багато з нас можуть пам'ятати той некомфортний період з дитинства, коли, змінивши школу або клас, ми починали взаємодіяти з новим для нас колективом. Ці спогади можуть бути пофарбовані в ту дитячу або підліткову скутість та невпевненість в собі. Як же неприємно було входити в новий клас або аудиторію!
Минули роки, ми подорослішали, проте «влитися» у колектив на новій роботі може бути також непросто. І одним із важливих кроків, яким не варто нехтувати в такому випадку, це.. вміння робити кроки.
Ніхто за нас не будуватиме наші стосунки, і ніхто не зробить робочу взаємодію теплою, продуктивною та відкритою, якщо ми будемо ховатися за своїм монітором – холодні, пасивні та закриті для спілкування. Виходити із зони комфорту завжди некомфортно:) Проте, саме відкритість та ініціативність закладає цеглинки майбутньої «офісної дружби». Не соромтесь робити маленькі кроки: заговоріть з колегою на кухні, поки готується кава, зробіть вчасний комплімент щодо зовнішності або добре виконаної роботи. Будьте відкритими і дружелюбними, і це неодмінно принесе гарні плоди.
«Не обов'язково погоджуватися з співрозмовником, щоб порозумітися»
Маргарет Тетчер
3. Вирішуйте конфлікти на холодну голову.
Суперечки та конфліктні ситуації виникають не лише у подружжі: наш офіс також має родючий ґрунт, на якому здатні розквітати гаряча боротьба та сварки. Взаємодіючи з нашими колегами, ми можемо зустрічатися з відмінними від нас характерами, ходом мисленням та способом вирішувати проблеми.
Наші співробітники дають нам змогу практикувати вміння знаходити виходи із непростих ситуацій та дослухатися до людей, що бачать картину зовсім з іншого ракурсу. Варто пам'ятати, що важливо не лише донести до колеги своє бачення, а й зберегти дружні відносини. Тому не варто вирішувати спірні робочі питання, коли ваші емоції киплять, як добре розігрітий чайник: візьміть звичку дати собі час заспокоїтися та продовжити діалог пізніше, якщо ситуація стала дуже гострою. Пам'ятайте, що ви також можете помилятися, тому краще поставити розмову на паузу та ще раз ретельно проаналізувати ситуацію, яку необхідно вирішити. А, якщо наговорили зайвого, не соромтеся перепросити – це завжди ознака сильної людини, що цінує інших та стосунки з ними.
4. Бачите потребу? Допомагайте. Маєте потребу? Не бійтеся сказати про неї.
Стосунки в колективі можуть плідно розвиватися саме за рахунок спільної роботи над певним завданням, у вирішенні якого зацікавлені і ви, і ваш колега. Ніщо так не зближує, як спільна справа. Навіть якщо ви працюєте у великому колективі, скоріше за все, близько спілкуватися ви будете з вузьким колом осіб, і саме з ними буде найпростіше побудувати дружні відносини.
Проте ви можете допомагати не лише людям, з якими маєте пряму взаємодію та спільні задачі. Пояснити новачку, як користуватися офісним принтером, захопити чиїсь документи, коли йдете з кабінету в кабінет, повідомити, коли закипів чайник – на все це здатен кожен із нас. І зазвичай цією дрібною допомогою дуже легко знехтувати, проте саме вона будує про вас враження як про уважну та доброзичливу людину. Супроводжуйте ваші дії усмішкою, і побачите, що завоювати прихильність вашого колеги з сусіднього відділу насправді зовсім нескладно.
Подібна ситуація складається, коли ви не соромитеся просити про невеликі послуги в ситуаціях, де вам потрібна підказка або допомога. Цей принцип відомий у психології як ефект Бенжаміна Франкліна: ми добре ставимося до тих, кому змогли допомогти, адже це дає нам змогу відчути себе важливими та потрібними. Тому руйнуйте ваші внутрішні бар'єри та навчайтеся озвучувати ваші потреби: це – хороший вклад у ваші стосунки в колективі.
«Одна сильна людина завжди поважає іншу»
Теодор Драйзер
5. Проявляйте повагу у дрібницях.
Немає маловажливого, якщо мова йде про стосунки у будь-якій сфері. Для того, щоб налагодити взаємовідносини, може бути необхідно здійснити багато практичних кроків, а щоб зіпсувати взаємодію – зовсім небагато. Дрібниці, якими ми часом нехтуємо та які можуть бути незначними для нас, можуть по-справжньому дратувати людину, що працює поруч з нами. Тому, варто проявляти розуміння та тактовність там, де ми можемо це зробити:
- не залишати брудний посуд на спільній кухні;
- не нехтувати правилами гігієни та доглядом за собою;
- не носити на роботу недоречний одяг, не використовувати занадто багато парфумів;
- не вмикати голосно телефон та не розмовляти в робочий час по особистих справах, відволікаючи колег.
«Є три помилки в спілкуванні людей: перша — це бажання говорити більше ніж потрібно; друга — сором’язливість, тобто не говорити, коли це потрібно; третя — говорити, не спостерігаючи за вашим слухачем»
Конфуцій
6. Ваші слова будують ваші стосунки.
Спілкування відіграє вагому роль в побудові взаємозв'язків у будь-якому колективі. Те, що ви говорите, та те, як ви це говорите, або збудовуватиме ваші відносини, або повідомлятиме вашому оточенню про те, що ви – людина, з якою краще не мати ніякої справи.
Слідкуйте за тим, що у ваших словах була повага та тактовність. Не критикуйте колег, особливо привселюдно. Якщо вам потрібно висловити якісь зауваження, краще зробити це максимально м'яко та без зайвих свідків.
Не нехтуйте добрими словами: підтримуйте, підбадьорюйте, хваліть, надихайте, робіть щирі компліменти. Слідкуйте за тим, щоб ваші слова були своєчасними та правдивими: розумна людина обов'язково відчує у них фальш, якщо ви говорите з метою лестощів, щоб щось отримати від вашого колеги.
Також не бійтеся ділитися: власним досвідом, цікавими історіями зі свого життя, пережитими враженнями. Для побудови відкритих та довірливих стосунків у колективі необхідна тепла взаємодія між людьми, яким взаємно цікаво разом.
Ще один хороший психологічний момент: звертатися до колеги по імені, адже це сприймається як вияв уваги та підтвердження значущості власної особистості.
7. Пам'ятайте про субординацію.
Одним із недоліків занадто дружніх стосунків у колективі може бути порушення необхідної ієрархії посад. Якими б близькими не були ваші взаємини з колегою або керівником, не забувайте про розумні рамки у спілкуванні, а також не проявляйте їх відсутності при спілкуванні з іншими. Наприклад, до вашого директора в присутності інших колег варто звертатися на «ви», навіть якщо поза офісом у вас з ним дружні стосунки (хіба що ваша корпоративна культура передбачає інакший підхід).
8. Трішки гарного гумору ніколи не завадить.
Наші професійні обов'язки зазвичай дуже серйозні та відповідальні. Працюючи, ми маємо вирішувати численні завдання, що вимагають від нас концентрації та усвідомленого підходу. Та неможливо постійно залишатися занадто серйозним. Гумор — це чарівний інгредієнт, який приносить у наше життя радість та безтурботність. Це здатність знаходити розвагу в буденності, ділитися сміхом з іншими та знаходити полегшення перед обличчям негараздів. Як казав Чарлі Чаплін: «День без сміху — це змарнований день». Розділяйте з колегами нагоду трішки посміятися – це надзвичайно гарний вклад у спільну взаємодію.
Хороші стосунки нікому з нас не падають з неба – ми маємо терпляче та мудро збудовувати всі свої відносини, і наш колектив, звичайно ж, не є виключенням. Якими б не були ті люди, що працюють поруч з нами, завжди буде змога щось покращити: як у спілкуванні з ними, так і у власному ставленні до наших колег.
І якщо хтось з'їв ваше печиво, то будете ви сумувати з цього приводу або радіти – залежить саме від вас.